Popularne posty

9 maj 2019

FITS – Planszowa imitacja Tetrisa (8+)



Wydawnictwo: Egmont
Autor gry: Reiner Kniza
Premiera: 15.05.2019 r.
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 30 minut


Kiedy w zapowiedziach zobaczyłam planszowe odzwierciedlenie „Tetrisa”, byłam bardzo podekscytowana i ciekawa jak ta forma układania klocków o różnych kształtach sprawdzi się w wersji namacalnej :).

Gra stała się międzynarodowym bestsellerem. Zdobyła ponad 10 nagród i nominacji!

          1. O czym jest?
Gra FITS  to gra planszowa, w której gracze starają się uzupełnić swoją planszę klockami o różnych kształtach według losowej kolejności. Klocki zsuwają się po rampie, jednak w każdej rundzie obowiązują inne zasady przyznawania punktacji. W podstawowej wersji wydawca przewiduje 4 rundy (mają pojawić się kolejne plansze).

        2. Dla kogo?
Wydawca przewiduje grę dla osób od 8 roku życia. Jednak w moim odczuciu także dzieci w wieku 4 lat mogą układać klocki – oczywiście według swoich zasad :). 

  3. Co jest w pudełku?

64 klocki (po 16 w każdym kolorze: zielony, czerwonym, żółtym i niebieskim)
8 dwustronnych plansz (po dwie w każdym kolorze)
4 rampy wraz z przykrywkami
4 karty startowe w kolorze niebieskim
16 kart podstawowych w kolorze fioletowym
Zasady gry.  



      4. Jak gramy?


Każdy gracz podczas rozgrywki używa jednego koloru klocków i plansz. W zależności od rundy układamy na rampie plansze z odpowiednim numerem. Każdy gracz rozpoczyna grę od innego wylosowanego klocka startowego.

Następne klocki są układane według kolejno wylosowanych z fioletowych kart. Jeśli kolejny klocek nam nie odpowiada, możemy odłożyć go na bok bez możliwości ponownego wykorzystania (to jedna  zasad, która różni grę od Tetrisa). Klocki zsuwane są po rampie, jednak nie możemy w dowolnym (często finalnym momencie jak to było w Tetrisie) obracać kształtu. Oczywiście klocki nie mogą wystawać poza prawą, ani lewą stronę rampy. 

W każdej z rund jest inny sposób  liczenia punktów. 


W pierwszej turze, za każdy wypełniony wiersz przyznawany jest 1 punkt, a za każdy niezasłonięty kwadracik odejmowany 1 punkt.

W drugiej turze nie liczymy punktów za pełne wiersze, tylko sumujemy punkty za pola specjalne, oraz odejmujemy punkty za niezasłonięte kwadraciki. 

W trzeciej turze, punktacja przyznawana jest podobnie jak w poprzedniej rundzie. Dodatkowo przy odsuniętych polach specjalnych punkty są odejmowane. 

W czwartej turze, punktacja uzależniona jest od odsuniętych pary symboli (3 punkty), a za pozostawiony pojedynczy symbol (-3 punkty), analogicznie punkty są odejmowane za niezasłonięte kwadraciki.

Wygrywa osoba z największą liczbą punktów po czterech turach.

     5.    Wrażenia i ocena gry

Gra nie wymaga długiego przygotowania (układania elementów i rozkładania ich na planszy), a sama rozgrywka przebiega sprawnie i szybko. Dzięki prostym zasadom, nie wymaga dużego skupienia i czasu na zdecydowanie o ruchu.

Klocki i karty są bardzo solidnie wykonane, co w moim odczuciu czyni grę przyjemną podczas rozgrywki. 

Prostota zasad i przejrzyste elementy, czynią grę idealną do rodzinnych spotkań i dobrej zabawy!

Polecam!

Za egzemplarz do oceny gry dziękuję Wydawnictwu 





1 komentarz:

Wywiad z Magdaleną Walą wokół powieści "W sercu wroga"

  Powieść W sercu wroga, otwiera sagę historyczną Między jeziorami. Skąd pomysł na jej napisanie i czego możemy się spodziewać sięgając p...