Popularne posty

19 maj 2022

RECENZJA PATRONACKA: Moje życie przed tobą – Anna Ziobro

 


RECENZJA PATRONACKA

29\2022

Moje życie przed tobą – Anna Ziobro

Wydawnictwo: Dragon

Liczba stron: 304

Premiera: 18.05.2022 r.

Często się zastanawiałam, jak to możliwe, że autor potrafi za pomocą słów w kilku akapitach przenieść nas w dowolne miejsce na świecie. Jeśli tekst pisany jest z dużą wrażliwością, możemy poczuć również smaki, zapachy i usłyszeć dzięki z opisywanych miejsc. Przeczytałam już wszystkie powieści Anny Ziobro, ale właśnie ta ostatnia – Moje życie przed tobą, najbardziej wyostrzała zmysły. Poznając historię Leny, Marcina i Malwiny, słyszałam szum fal i melodię skrzypiec, czułam zapach kwiatów z wymarzonego ogrodu i ciepło domu, w którym każdy może czuć się bezpiecznie.

Jeśli doświadczenie (…) nauczyło go czegokolwiek, to właśnie tego, że nie warto wyobrażać sobie przyszłych problemów, kiedy tych obecnych jest pod dostatkiem.

Sięgając po książkę spod pióra autorki, możecie mieć również pewność, że nie otrzymacie banalnej historii, lecz taką, która zdoła wzbudzić w Was empatię i sprawić, że na długo zaabsorbuje myśli. Na początku akcja toczy się spokojnie, ale przychodzi taki moment, kiedy Lena staje przed niełatwymi decyzjami, kiedy jej poukładane uczuciowo życie, rozsypuje się jak domek z kart. Aby nie zaprzepaścić założonych celów, wyjeżdża nad polskie morze, gdzie w wyniku znalezienia się w niewłaściwym miejscu i czasie, zostaje pozbawiona wspomnień. Od tego momentu, kiedy Lena usilnie próbowała je odzyskać, nie mogłam oderwać się od lektury – chcąc jak najszybciej dowiedzieć się, co poza grą na skrzypcach przypomni sobie dziewczyna i czy powróci do nieznanego życia przed utratą pamięci.

W książce pojawia się wątek medyczny, a w zasadzie dwa wątki, wymagające do napisania scen, wcześniejszego merytorycznego przygotowania. Pomysł na użycie substancji chemicznej i wykreowanie bohatera z rzadką chorobą, bardzo podniósł poziom tej opowieści i uczynił ją realną, bo przecież w życiu nie ma oczywistych historii.

To nie jest tak, ze w murach tego domu dzieją się niezwykłe rzeczy.

One dzieją się w głowie i sercu.

Niezwykle pozytywnie, zaskoczyła mnie postać babci Malwiny: ciepłej, życzliwej i otwartej na każdą pomoc. W pachnącym kwiatami ogrodzie, przytulnym domu i przy pysznym jedzeniu, uczenie się życia od nowa, przychodzi nadzwyczaj przyjemnie. A kiedy przeszłość niespodziewanie zapuka do drzwi Leny, to wcale nie znaczy, że będzie gotowa na poznanie swojej przeszłości.

Moje życie przed tobą, to opowieść o poszukiwaniu swojego pochodzenia i usilnych próbach odzyskania wspomnień, ale również o samoakceptacji, uczeniu się życia na nowo z podarowaną przez los chorobą. O potrzebie zaufania, przede wszystkim tego do siebie, ale też o potrzebie zrozumienia i o nadziei, która pozwala przetrwać. 


Za możliwość objęcia patronatem medialnym powieści oraz egzemplarz dziękuję Autorce oraz Wydawnictwu Dragon. 


 

 

 

1 komentarz:

Wywiad z Magdaleną Walą wokół powieści "W sercu wroga"

  Powieść W sercu wroga, otwiera sagę historyczną Między jeziorami. Skąd pomysł na jej napisanie i czego możemy się spodziewać sięgając p...