RECENZJA
91\2020
„Alicja w krainie słów”
– Wydawnictwo Egmont
Premiera: 18.11.2020 r.
„Alicja w krainie słów”, zaprasza nas do planszowego świata bohaterów znanych z bajki „Alicja w Krainie Czarów”. Gracze dostają zaproszenie od Królowej Kier na herbatkę, jednak muszą stosować się do nietypowych zasad spotkania przy tym gorącym napoju. Czas rozmowy odmierza grający imbryk, a wypowiedzenie słów z zakazanymi literami, odsyła uczestnika do domu. Kto zdoła zostać od końca przyjęcia?
W grze mogą uczestniczyć dzieci od 10 lat, w rozgrywce może wziąć udział od 3-8 osób, a czas spotkania przy herbatce u Królowej Kier średnio trwa 25 minut.
Co znajdziemy w pudełku:
1 grający imbryk odmierzający czas, 10 lub 15 sekund – w zależności od wariantu podstawowego, bądź zaawansowanego
8 kart postaci
8 kart punktacji
60 kart tematów
42 żetony punktów
3 żetony czasu
1 żeton Pana Gąsienicy, pozwalający na zdobycie dodatkowych punktów, równych połowie punktów przeciwnika, przed którym na początku rozgrywki został położony żeton
25 kart zakazanych liter:
niebieskich – łatwych, fioletowych – średnich, zielonych – trudnych i czerwonych
– bardzo trudnych.
Rozłożenie elementów gry jest błyskawiczne. Oprócz poznania zasad rozgrywki, każdy z graczy winien zaznajomić się z możliwościami swojej postaci, które ułatwią przebieg rundy. Królowa Kier rozpoczyna rundę, losuje czerwoną kartkę i może jej użyć po zakończeniu swojej kolejki, dokładając na stole do zakazanych liter. Biały Królik, dobiera fioletową kartę litery i może jej użyć w fazie rozmowy, po zakończeniu swojej kolejki. Kot z Cheshire może raz w ciągu rundy przekręcić swoją kartę na bok i w ten sposób pominąć kolejkę. Karta Bliźniacy, pozwala podczas nakrycia stołu na zabranie dwóch żetonów czasu i wykorzystania ich podczas rozgrywki. Pan Gąsienica używa dodatkowego żetonu ze swoją podobizną i przed rozpoczęciem rundy, kładzie go przed dowolnym graczem, aby po jej zakończeniu dodać połowę punktów przeciwnika. Alicja ma przywilej dodawania połowy punktów z karty swojej punktacji w fazie sprzątania. Dwójka Kier może skorzystać z prawa do przekręcenia karty, po zakończeniu kolejki przeciwnika i zmuszenie go tym samym do ponownego rozegrania kolejki. Dodatkowo czerwona karta zagrana przez Królową Kier, nie jest dla niego zakazana. Kapelusik podczas fazy nakrywania stołu bierze żeton czasu i może podczas odmierzania czasu przez imbryk go zrestartować, dodając sobie potrzebne sekundy na rozmowę.
Przebieg gry możliwy jest w wariancie podstawowym, zaawansowanym i wersji dla dzieci – używając kart tematu z symbolem trzech postaci i jednej zakazanej litery lub bez ograniczeń. Każdą z rozgrywek rozpoczyna najmłodszy gracz kartą Królowej Kier, wybierając z dwóch kart tematu jeden, następnie dobiera dwie karty liter – niebieską i fioletową z przetasowanego stosu. Uruchamia imbryk, zaczynając swoją kolejkę. Gra toczy się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i trwa tyle rund ilu jest graczy. Słowa w fazie rozmowy, powinny być nazwami ludzi, zwierząt, przedmiotów, czynności, bądź tytułami dzieł związanych z tematem rozmowy. Punktacja przyznawana jest po zakończeniu rundy, gdy wypowiedziane słowo nie posiada litery zakazanej i nie zostało już użyte przez innego gracza oraz jeśli padło przed zakończeniem odmierzania czasu przez imbryk. Punkty przyznawane są według kart punktacji leżących przed graczami. Zwycięzcą jest postać z największą ilością punktów.
Grający imbryk nie tylko zapewnia muzyczną oprawę rozgrywki, ale także podgrzewa atmosferę, wywołując masę emocji, śmiechu i podekscytowania. Zakazane litery są wyzwaniem szczególnie, gdy pojawiają się trzy lub cztery. 60 kart tematów umożliwia wiele rozgrywek pod rząd. „Alicja w krainie słów”, przede wszystkim ćwiczy koncentrację, kreatywność, zapamiętywanie (rozmów współgraczy) oraz poszerza słownictwo z danych dziedzin tematycznych.
Grę można zamówić na stronie wydawcy (klik).
Za egzemplarz do recenzji dziękuję wydawnictwu
Super gra. Bardzo zachęcająco przedstawiona.
OdpowiedzUsuń