Popularne posty

21 wrz 2020

„Miłość w Auschwitz” – Francesca Paci


 

 RECENZJA

73\2020
Miłość w Auschwitz– Francesca Paci
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Liczba stron: 208
Premiera: 13.08.2020 r.

 

Sięgając po tytuł „Miłość w Auschwitz”, spodziewałam się opowieści o miłości, której nawet porządek świat za murami obozu nie zdoła zniszczyć. Spodziewałam się, że książka zostanie ubrana w dialogi, emocje i pokaże rzeczywistość obozową. Dostałam wycinki informacji z masą dat, nazwisk i numerów obozowych. Zapisawszy je w tabeli z pewnością, otrzymałabym pokaźny arkusz liczb. Gdyby to wszystko wykreślić, tragiczna historia miłości Edwarda i Mali zajęłaby połowę tekstu przedstawionego czytelnikowi. I właśnie ta prawdziwa historia jest dla mnie istotna.

 

Autorka powieści jest dziennikarką, uhonorowaną za swoją pracę wieloma nagrodami. Podziwiam i szczerze gratuluję, bo ta kobieta ma niebywała wiedzę historyczną, ale w tej dwustustronicowej książce odniosłam wrażenie, że przedstawiła suche fakty i dosłownie zasypała nas liczbami i nazwiskami, według mnie w większości zbędnymi. Sama historia dwojga niezwykłych ludzi o heroicznej postawie, silnych psychicznie i radzących sobie w każdych warunkach chwyta za serce i powoduje niedowierzanie. Ich ucieczka z Auschwitz i chęć rozpoczęcia prawdziwego życia poza murami tego niemieckiego obozu, obudziła nadzieję i dała siłę niedawnym współwięźniom.

Ten wątek prawdziwej historii żydówki i polskiego więźnia politycznego, jak najbardziej zachęca do poznania losów autentycznych postaci, jednak forma w jakiej powstała ta książka –  mocno rozczarowuje.. 


 

 (jeśli planujecie przeczytać tę książkę, nie czytajcie dalej)

Największym zaskoczeniem jednak była dla mnie informacja, zamieszczona w opisie, zdradzająca tragiczny finał tej historii... Nie mam pojęcia w jakim celu znalazła na okładce, w każdym razie taki spoiler jest dla mnie niedopuszczalny. 

 

Za egzemplarz do recenzji dziękuję wydawnictwu

 


 

 

 




2 komentarze:

  1. A ja planowałam zdobycie tej książki. Może jednak nie warto...

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam w planach tę książkę ale po recenzji wnioskuję, że podczas czytania czułabym się jak w szkole na lekcji historii.

    OdpowiedzUsuń

Wywiad z Magdaleną Walą wokół powieści "W sercu wroga"

  Powieść W sercu wroga, otwiera sagę historyczną Między jeziorami. Skąd pomysł na jej napisanie i czego możemy się spodziewać sięgając p...